In 2013 presenteerde Cultuurcompagnie samen met de provincie Noord-Holland het bruisende webplatform Cultuurcentrale. Doel van het online platform was om amateurkunst in de provincie te stimuleren. Tuesday adviseerde bij de inrichting en opzet van het platform en ontwikkelde zowel de website als de achterliggende webapplicatie. Tuesday ontwierp daarnaast de huisstijl van Cultuurcentrale.

Samenbrengen van vraag en aanbod

Het platform brengt vraag en aanbod op gebied van muziek, dans, theater, schrijven en digitale media op een toegankelijke manier samen. De website fungeert zo als een ontmoetingsplek en centraal informatiepunt waar aanbieders, beoefenaars en geïnteresseerden uit de hele provincie elkaar kunnen vinden.
Het unieke aan het platform is dat de inhoud vanuit de amateurkunstsector zélf wordt gevoed. Via persoonlijke profielen presenteren aanbieders én beoefenaars zichzelf op de website. Ze zijn zo ook nog eens beter vindbaar via zoekmachines (SEO) en sociale media. Daarnaast is er een actueel agendaoverzicht met uitvoeringen en tentoonstellingen.

Stimuleren cultuurparticipatie

De presentatie van de aanbieders gebeurt op basis van het aantal views én de actualiteit van de gegevens. Actieve deelname aan het platform wordt zo gestimuleerd en beloond. Op deze manier bevordert het platform cultuurcentrale.nl de cultuurparticipatie van amateur kunstbeoefenaars, zowel individueel als collectief. En dat draagt weer bij aan een aantrekkelijke gemeente. Het verbindt inwoners en biedt de mogelijkheid om creatief talent te ontwikkelen.

Poster
Poster

Ontwerp en realisatie website

Favicon
Favicon Asterisk

Het ontwerp van de huisstijl en de website is toegankelijk, fris en licht en kenmerkt zich door eenvoud. De huisstijl vormde behalve voor de website ook het uitgangspunt voor een uitgebreide lijn van toepassingen die een eenheid vormen, maar ook afzonderlijk van elkaar de identiteit van Cultuurcentrale weerspiegelen.

In de website komt het brede ‘kunst in vrije tijd’ aanbod binnen iedere gemeente overzichtelijk, helder en aantrekkelijk in beeld en dit aanbod is daarbij gemakkelijk te doorzoeken. De achterliggende applicatie maakte het voor deelnemers mogelijk om in te loggen, het eigen profiel te beheren en agenda-items toe te voegen. Via een prikbord konden oproepen of mededelingen worden geplaatst voor bijvoorbeeld het werven van nieuwe leden of collegiale hulpvragen. Alle nieuwe deelnemers werden automatisch gekoppeld aan het centrale iDOC CRM van Cultuurcompagnie. Hierdoor konden eenvoudig rapportages worden gegenereerd en gerichte e-mailings worden verstuurd aan alle deelnemers, zonodig gefilterd per gemeente.

Cultuurcompagnie Noord-Holland

Cultuurcompagnie Noord-Holland (de rechtsopvolger van Kunst en Cultuur Noord-Holland) was een onafhankelijke stichting waar tussen 2011 en 2017 meer dan vijftig professionals zich inzetten voor cultuur, erfgoed en toerisme in de provincie Noord-Holland.

Ansichtkaarten
Ansichtkaarten met de 6 icons
Roll-up banner voor Cultuurcentrale
Praktische roll-up banner met de 6 icons voor Cultuurcentrale