Ontwerp jaarverslag en bulletins .ekwc

In opdracht van het Europees Keramisch Werkcentrum (.ekwc) ontwikkelde Tuesday een serie bulletins met jaarverslagen en verslagen van bijzondere projecten.
Naast de feitelijke verslaglegging met beschrijving en beeld, werd een op verrassende wijze met beeld en tekst omgegaan waardoor iedere bulletin niet alleen functioneel was maar meteen ook een zelfstandige beeldende uiting werd.

Bulletin + spread ekwc

Bijzonder productieproces

Het jaarverslag werd op één vel gedrukt met aan één zijde full color beeld en aan de andere zijde tekst in één kleur. Voor de layout van de tekst was het formaat van het bulletin leidend: iedere tekst werd volledig uitgevuld op één pagina. Hierdoor ontstond een indringend zelfstandig tekstbeeld op iedere pagina.
Het beeld werd per pagina functioneel verzameld maar over of onder dit functionele beeld werd in ieder bulletin een ander beeld geplaatst. Ieder jaar werd voor een nieuw beeld gekozen dat als een metafoor voor de werkwijze, onderzoeksmethodiek of uitgangspunten van het .ekwc kon worden gezien. Door het vouwproces werd dit beeld versneden door de hele publicatie. Deze productiemethode leverde op iedere spread steeds weer nieuwe intrigerende beeldverrassingen op.

.ekwc

Het Europees Keramisch Werkcentrum, dat opgericht werd in 1969, is een internationaal georiënteerd postacademisch instituut voor keramiek. In 2002 ontwikkelde Tuesday de uitgebreide huisstijl voor het .ekwc. Ook het karakteristieke logotype (met de punt vóór ekwc) behoorde bij de door Tuesday ontwikkelde brand identity van het ekwc. In de jaren daarna werd door Tuesday een breed scala aan uitingen voor het .ekwc ontworpen: van gevelbelettering en standaard briefpapier tot affiches, uitnodigingen en onder andere het tentoonstellingsontwerp voor de deelname aan de Salone del Mobile in Milaan in 2003.